Sådan skaber du en feedback-kultur
Et behov vi tit møder blandt vores deltagere på TLP, er behovet for at skabe den samme åbenhed, som de møder på vores træningsforløb. Altså den særlige form for psykologisk tryghed, man oplever når man mærker at folk vil en det bedste. At man får brugbar, ærlig, respektfuld, nuanceret, og ikke mindst indsigtsfuld feedback. At man ved, at der er “lytten for” at man giver sine kollegaer input, uden at møde modstand, bagatelisering, neglisering, bortforklaringer, afvisning eller aggression.
Det kræver naturligvis arbejde, at du får skabt en sund feedbackkultur blandt dit eget team. I takt med at din selvtillid og kompetencer vokser [uanset hvilket organisatoriske niveau du er på], kan du begynde at påvirke på tværs og opad. Du kan være med til at udvikle jeres virksomhedskultur til noget stærkere og mere dynamisk.
Her er nogle trin at lade dig inspirere af, for at forbedre intern kommunikation, forstærke team-performance og bevidsthedsniveauet hos dine kolleager. Det er dog samtidig en rejse, hvor du kan risikere at tilliden i jeres relation kan komme på spil, men også at relationens kraft bliver mangedoblet, hvis du gør dig umage og er succesfuld. High risk - High reward.
1.Tag initiativ
Demonstrer et commitment til gode feedbacksituationer ved at tage initiativ til give kvalitetsfeedback. For at give god feedback skal du evt. lige minde dig selv om, at du har noget at bidrage med. Kommer du derfra har du skabt et godt udgangspunkt.
2.Brug dig selv
Begynd at dele om dine svagheder og hvordan du arbejder med dig selv. Det vil inspirere til at folk omkring dig, vil se mere indad hos dem selv. Samtidigt vil dine folk have mindre modstand på din feedback til dem, fordi du ikke selv forsøger at fremstå perfekt og fejlfri. Særlig vigtigt i en skandinavisk forretningskultur. Vær evt. selv i træning, så din feedback virker autentisk og i øjenhøjde. På vores TLP-program træner du både dine feedback skills, men også din væremåde og karisma. https://www.awake-leadership.dk/om-tlp
3.Sæt klare forventninger
Når du giver feedback og evt. inden, fortæl hvorfor du gør det og hvorfor du vælger at have ekstra fokus på feedback i en periode. Skab et narrativ der handler om at løfte hinanden op og ikke kritisere hinanden. På den måde møder du mindre modstand og indirekte taler du dig selv, de andre og selve feedbacksituationen op.
4.Planlæg og strukturer feedback
Sørg for at dit commitment til feedback ikke kun er baseret på følelser og dit humør. Altså når du lige føler for det og har overskud. Gør det til noget fast ugentligt i afslutningen af projekter eller som en del af visse møder. Lær at give kort ”Short, sweet and sharp” feedback, men også nuanceret og uddybende feedback.
5.Skab spontane feedback-øjeblikke
Det er vigtigt at du ikke kun planlægger det ind, men at du får skabt åbenhed og plads til at man kan have transformerede feedback-samtaler, når situationen opstår og ikke kun til formelle reviews eller MUS-samtaler.
6.Tillid er godt, feedback er bedre
Det er fint at du har tillid til dine medmennesker, men alle kan vokse og du ikke et bedre menneske ved at du lader andre sejle deres egen sø. Vi vokser mere som organisation og samfund, når vi taler ærligt til hinanden. Du bliver skarpere og skarpere, jo mere feedback du giver og lærer at du sagtens kan bidrage til andre. Selv folk du stoler meget på, folk som er ressourcestærke og som måske er klogere end dig, kan du sagtens bidrage til.
7.Brug personlighedstests
Begynd at trække på andre kilder end din faglighed, erfaringer og personlige kendskab til personen. I Awake anbefaler vi Compass-testen https://cpenneagram.com/compass
8.Giv eksempler
Når du giver feedback, hjælper det at du kommer med specifikke eksempler, som du kan huske. Hvis du er konfliktsky, kan du opleve at du husker dårligere i en skarp situation. Det kan du heldigvis vænne dig til, så du får styr på vejrtrækningen og hukommelsen. Når du kan give eksempler, hjælper du modparten til at forstå og kunne tage ny handling.
9.Balancer positiv og konstruktiv feedback
Et godt mål er 50/50 fokus på at italesætte positiv adfærd og forbedringspunkter.
10.Lær at blive et mere generøst menneske
Du kan træne dig selv i at blive et mere værdsættende menneske, som ser andres godhed og kvaliteter i højere grad. Du kan faktisk øve dig i at se på andre med endnu mere milde øjne, end de ser sig selv, hvilket er meget kraftfuldt. Vær ikke nærig - Giv energi til andre!
11.Bliv god til at anerkende
Lær at se andres styrker, se deres indsatser og bidrag. Lær også at validere deres synspunkter. Styrk din indlevelsesmuskel for at komme tættere på folk. Det skaber tryghed og tillid, når du udvikler din menneskelighed og forsøger at aktivere din visdom..
12.Lær at give skarp feedback
Stræb efter at give brugbar feedback som folk ikke har hørt før. Beslut dig for at være god på det her punkt og find din egen sti [og stil]. Køb ikke ind i andres historier og manipulationsstrategier.
13.Bidrag til et “Growth mindset”
Byg en kultur hvor udfordringer og fejl bliver brugt til at læring og forbedring.
14.Vurder løbende om den kultur du har skabt, skaber resultater
Måske har feedbacken en periode blandt dine folk været for sød eller måske for hård. Balancen skal evt. justeres. Skal du prioritere anbefaler vi i Awake, at du starter blødt og skruer op for skarpheden og krav.
15.Følg op på samtalen
Når du har givet god feedback, læn dig ikke for langt tilbage. Måske er der brug for et ekstra skub nogle dage eller uger senere.
16.Hav tillid til at folk vil forbedre sig
Hav tillid til at folk gerne vil rykke sig og vil lytte til dig, selvom de måske ikke inviterer til det.
17.Øv dig i at være begejstret over andres resultater
Fejr det, hvis der kommer fremskridt. Lær at heppe mere på folk end du måske plejer. Begejstring og glæde er også en form for sårbarhed, som mange af os skruer ned for i takt med at ansvaret vokser og vi bliver voksne. Lær at skrue op igen for begestring, hvis du er for død i din energi..
18.Giv træning til dine folk
Noget at det vigtigste er, at man kan skelne imellem destruktiv kritik og konstruktiv kritik som medarbejder og leder i en organisation. Nogle gange er rosende kritik [anerkendelse] faktisk langt mere brugbart og støttende til at ændre adfærd. Og selvom vi kan komme til at tro at det bare handler om at prioritere tiden til feedback, så handler det også om at blive god til det. Så træn dem selv eller send dem på kursus, hvis du ønsker et højt kompetence-niveau ift. at give feedback. Altså træning, mentoring og coaching. I Awake tilbyder 3 timer inspirationsworkshops til større medarbejdergrupper og 2 dages træninger til management teams. https://www.awake-leadership.dk/kontakt
Husk at det tager 6-18 måneder at bygge en kompetent kultur og at det er en proces der aldrig stopper. Giv ikke op og hav tillid til at resultatet kommer, selvom du kan miste troen. Det kommer. Folk kan godt ændre sig selvom det tager tid. Se på dig selv som et unikt menneske med kraft til at skabe vilde forandringer. Så vokser du med opgaven.